6 december 2007

Julkalendern

För första gånger på rätt många år har jag börjat följa adventskalendern på tv. Det är en ganska söt historia om Mila som önskar sig en riktig jul, dvs en jul med bara hennes mamma och utan mammas nya kille Klas (av Mila kallad Klas-as). Nissan Elfrid ska hjälpa Mila med hennes önskan, är det tänkt i alla fall. Som sagt, en fin liten historia och årets kalender är klart godkänd. Det är ju inte Sunes Jul- eller Pelle Svanslösklass på den men det är ju ganska orättvist att jämföra med de två bästa julkalendrarna någonsin.

Det bästa med julkalendern är att den hjälper mig att komma upp på morgnarna. Kl 7.15 varje morgon sitter 26-åriga Malin bänkad framför tv för att se ett nytt avsnitt.

Nu har jag bestämt mig för att lyssna ikapp radions julkalender på nätet och börja följa den också. Här ska räknas ner till jul på riktigt!

Här kan du läsa om En Riktig Jul och titta på de avsnitt som har visats i tv

Här kan du läsa om Teskedsgumman och lyssna på de avsnitt som har sänts i radio

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nästan 22 åriga Matilda gör samma sak! Men hej vilken underbar väckarklocka det är och så mycket man får gjort efter den är slut. Mer julkalendermånader till folket säger jag bara! ;)

Anonym sa...

Jag har inte riktigt börjat följa den än. Jag har ju lite annorlunda tider så 7.15 sover jag som en gris å på kvällarna jobbar jag eller har annat för mig. Igår t.ex. sov jag, jag hade feber...

Men de avsnitten jag har sett har inte fått mig att fastna för den. Jag irriterar mig på ungen som överartikulerar på Lidingö-Stockholmska.

Julkalendrarna är inte magiska längre. Det känns som att det inte läggs ner lika mycker energi på dem, som det gjordes när vi var yngre. Det var mer fantasi, å bättre skådespelare.

Anonym sa...

För min del så tycker jag att teskedsgumman var den absolut bästa kalendern.

Det är ju lite kul att den i år i alla fall handlar om julen, vilket inte varit fallet under många år.