7 december 2007

ICA-historien

I hela den här historien om ICA och köttfärsen som har packats om jag antagit tre personligheter i tre stadier.

1: Kunden - Hur ska jag nu kunna lita på att min köttfärs (och annat kött med för den delen) är färskt när jag köper den. Den förnuftiga matkunden i mig tänker att det här inte bara gäller ICA... Troligen slarvas det i många mataffärer och även i restaurangkök. Vegetarian kanske? Vågar jag äta köttfärsen som ligger i mitt kylskåp?

2: Kassörskan på ICA - trodde jag skulle få många kommentarer i kassan när jag jobbade igår men fick faktiskt bara en. Vi verkade sälja ungefär samma mängd köttfärs som vanligt. Tror folk har ett bra förtroende för vår butik.

3: Informatören - Har spanat en del och är faktiskt väldigt imponerad av ICAs informationarbete i den här frågan. ICAs välansedda varumärke har ju fått sig en törn och det är ett hårt arbete att bygga upp förtroendet igen. Ett förtroende raseras ju fortare än det byggs upp. Men med information på hemsidan, ursäkter från de handlare som detta rör och en bra relation till media och ICA-kunderna tror jag faktiskt att skadan kan läka ganska fort. Just nu är jag glad att jag inte jobbar som informatör på ICA.

Jag tror att den här grejen är över ganska fort. Nu till helgen är det väl kanske inte lika många som väljer tacomiddag men snart är det jul och då är väl inte köttfärs huvudrätten direkt. Förr eller senare är köttfärsmarknadet på fötter igen.

Det är vad jag tror.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt tips: Ät å se vad som händer

Anonym sa...

Det är väl ändå köttfärs i köttbullar, som är en huvudsak på julbordet...