6 december 2008

Din machete i bokdjungeln

Partisk som jag är tycker jag att alla ska köpa böcker i jul. Böcker gör (nästan) alla människor glada. Det finns några få människor som faktiskt inte gillar att läsa (helkonstigt, jag vet) men dem tänker inte jag bry mig om nu.

Här kommer några julklappstips från mig till dig:

Memoarer/biografier
Ett annat liv - Per-Olov Enquist (Augustprisvinnaren)
Min far hade en dröm - Barack Obama
Madame de Pompadour - Herman Lindqvist
Afrikanen - J M G le Clezio (nobelpristagaren)

Skönlitteratur
Hjärtat får inga rynkor - Mark Levengood
Hon älskade - Helena Henchen
Bågens mästare - Conn Iggulden
Ett land i gryningen - Dennis Lehane
Is och vatten, vatten och is - Majgull Axelsson
Dödgrävarens dotter - Joyce Carol Oates

Deckare/spänning
Nattfåk - Johan Theorin
En plats i solen - Liza Marklund
Nattvandraren - Björn Hellberg
Men inte om det gäller din dotter - Jan Guillou
Den samvetslöse - John Grisham

Ungdomsböcker
Twilightserien - Stephanie Meyer
Brisingr - Christopher Paolini
Tillsammans - Denise Rudberg
Boktjuven - Markus Zusak
Ett litet hål i mörkret - Ingrid Olsson
Tales of Beedle the Bard - J K Rowling (engelska)

Barn
Kyrkomysteriet - Martin Widmark
Matildas katter - Jan Lööf
Stora Hurdåboken
Var är min syster - Sven Nordqvist
Vem är söt? - Stina Wirsén

2 kommentarer:

Malin sa...

Nu ska vi se. Bästa bok: Änglar och demoner. Läser inte sience fiction (ja kan inte ens stava till det...) Speciella intressen: katter, dans och hundar.
De e country som gäller på båda musikfrågorna, Big & rich, Dixie chix, alan jackson..

Ja e allergisk mor färsk svamp ;-)

Malin sa...

Tack så jättemycket för paketen. Jag blev jätteglad för allt!! God jul!