16 november 2007

Jag minns mitt 80-/90-tal. Del 2 - mode

Modet under min uppväxt har varit minst sagt varierat och har väl kanske inte alltid varit särskilt snyggt. Här kommer ett urplock av de populäraste klädplaggen och accessoarerna i mina skolor på låg-, mellan, och högstadiet.

Amerikasockor - aaah, jag minns mina vita amerikasockor. Det var liksom vanliga strumpor fast med ganska högt skaft som man hasade ner. Till detta skulle man ha (svarta) thights och en lång tröja och så de obligatoriska gympadojorna.
Buffaloskor - grymt fula skor
Championtröja - populär luvtröja
Crockerjeans
DATE-parfym - Jag hade den blå flaskan.. tror det var Pamela.
Fleecetröja - oh josses va fula de var
Fruit of the Loom-tröja - även detta en populär luvtröja. Jag hade en vinröd
Halsband med nappar - nån sorts plastnappar i olika storlekar som man hängde i ett band runt halsen. Ju fler nappar desto coolare var man.
Hårsprayad snedlugg
Kläder med Musse Pigg-tryck - jag hade massor av tröjor med Musse och Mimmi på. Helcoolt ju.
NHL-tröjor - Det var främst killarna i skolan som hade tröjor med NHL-lagens loggor på. Men även vissa tjejer. Jag hade en t-shirt med LA Kings.
Stora hårsnoddar - Hårsnoddar med alldeles för mycket tyg på. Svårt att förklara. Nån som har en bättre förklaring?

Det finns ju så klart en hel del fler tvivelaktiga trender att ta upp men det här få räcka för den här gången. Nästa gång blir det musik

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade nappar på hårsnoddar också. Tänker på de där håriga trollen, men det kanske inte riktigt är mode. Annars tänker jag också på diadem, stora breda gärna klädda i tyg.
Den ultimata fula grejen är nog en lång fleecetröja, rätt tunn, med långa armar, axelvaddar (!!) och mönstret och färgerna var en konstig blandning av beige, turkos och massa andra färger. Hur kunde jag nånsin tycka att den var snygg?? Tänker också på NHL-kepsar, som skulle ha rätt böjd skärm. Mina bröder var som tokiga i de där, var rejält slitna när de väl fick vandra vidare.

Anonym sa...

Vart kan man få tag i sånna nappar nuförtiden? Har letat överallt!