27 november 2007

Hur göra?

Jag har fått ett jobberbjudande. Genom kontakter har jag fått ett erbjudande att jobba i en bokhandel. ICA-slaven i mig säger: Självklart! Jobbsökar-Malin är mer osäker. Alltså den Malin som söker informatörsjobb. Inte den Malin som söker vad som helt utom ICA. Hon är eld och lågor över tanken att jobba i en affär som säljer böcker.

Först vägde jag bara fördelarna med bokhandeln mot nackdelarna med ICA. Bokhandeln vann överlägset. Nu har jag börjat fundera i banor som lön, arbetstider, kompetens... Det är ju ett informatörsjobb jag vill ha egentligen. Samtidigt är jag ju sugen på att försöka ta mig in i bokbranchen och då borde ju ett jobb i en bokhandel vara den perfekta vägen in. Frågan är: vill jag fortsätta jobba i butik? En liten del av mig längtar ju efter att bli kontorsråtta. Samtidigt tänker jag att eftersom den här bokhandeln ingår i ett ganska litet företag (det är alltså inte en av de stora kedjorna) så kanske det finns en möjlighet att få andra arbetsuppgifter också, med tanke på vad jag har utbildat mig till. Jag kan ju tillägga att jag faktiskt inte har pratat med själva bokhandeln än. Så jag vet inte hur det är med möjligheten att få jobba med kommunikationsfrågor av olika slag. Jag bara spånar.

Hjärnan går på högvarv.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, och wow! Jag vill oxå jobba i bokhandel! Men jag förstår dilemmat hörru..
Tycker nog att du ska kolla upp det där med att kanske få pyssla med lite info/komm-grejs, se om det finns en möjlighet iaf. Annars så tycker jag att du ska gå på magkänslan. Den brukar vara rätt.. :)

Anonym sa...

Hur länge skulle du jobba där isf då? Alltså jag menar, du binder väl inte upp dig för evigt och kan väl fortf söka andra jobb - också. Men kanske lite mer kräset än när man är fast på ICA. Jag har ju redan varnat om att fastna på ICA. Och visst kan det finnas en risk för att fastna på detta, som kan vara bättre än ICA men inte det du vill på riktigt. Prata med dom och kolla hur de tänker sig det hela. Försök på ett sätt som inte avslöjar att du kanske inte kommer jobba där så länge, fråga hur länge du binder upp dig :) Behöver du extra pengar kan du säkert jobba extra på ICA, kan tänka mig det kan vara bättre OB där? Lycka till med beslutet! Mina beslut nu handlar om vilken mikro, dammsugare, soffa osv jag ska skaffa. Kram! Gick inge bra med det där jobbet du skrev förut att du sökte eller?

Anonym sa...

Absolut att du ska ta jobbet i bokhandeln, det är ju helt andra kunder än på ICA, och som du säger, du kan kanske ta dig vidare till ett annat jobb, och vem har sagt att du du för evigt ska jobba i bokhandeln. Dessutom får du ju arbetslivserfarenhet vilket faktiskt räknas när man söker jobb.

Lycka till med ditt beslut!!!!

Anonym sa...

Alltså, jag har ju redan sagt till dig vad jag tycker. Prata med bokhandeln först, så blir det lättare att besluta sig. Å som du sa till mig så vill du ju kanske till ett bokförlag för att du där kan göra något betydelsefullt. ICA är ju inte riktigt rätt väg in där. Å du kommer att få diskutera böcker, som jag vet att du tycker om. Hur mycket tycker du om att diskutera falukorv?

Anonym sa...

En annan sak jag tänkte på var det där med butiksjobb. Du har ju jobbat ganska mycket i butik, men det här är ju något helt annat än vad du är van vid. Du får prova på något helt nytt. Inga griniga stressade kunder som bara vill få mathandlandet överstökat å åka hem. En bokaffär går man ju oftast in i för att man är ute efter något speciellt, och tar då tid på sig att hitta det. Du kommer antagligen inte råka på lika många pensionärer. Du kommer inte känna av Stockholms-stressen på samma sätt i en bokhandel utanför stan, som du gör i en mataffär mitt i stan. Du kommer få helt andra utmaningar, roligare tror jag. Jag tror att du kommer att trivas mycket bättre med bokjobbet än vad du gör på ICA. Om det fortfarande verkar vara ett bra jobb efter att du har pratat med dem så lägger jag min röst på böckerna! Tänk inte så mycket på pengarna, det är viktigt jag vet, men det är också väldigt viktigt att trivas med det man håller på med. Tänk dig att ha ett jobb där du får betalt för att prata om böcker...

Mika sa...

Vad roligt! Jag har oxå drömt om att jobba i bokhandel! Har du bestämt dig? Är det extra- eller heltidsjobb? Som de andra säger behöver det ju inte vara för evigt! Och jag tror ju att om man väljer de "karriärval" som man tycker är roliga så blir det bra! Saker leder vidare till annat! Och som din kloka syster sa så är ju inte pengar det viktigaste här i livet trots allt! Jag skulle själv tycka att det var kul att få hjälpa kunder att välja ut böcker och sånt, även om det såklart är stressigt rutinjobb som påminner om ica en stor del av tiden. Lycka till i ditt val! Gå på magkänsla som sagt!