14 september 2007

Bortskämda 08:or

Idag kom förslaget att SL ska höja månadskortet med 70 kr, från 620 till 690. Genast börjar många Stockholmare klaga på att det är dyrt och att man inte får nånting för pengarna. Skärpning! Utslaget på en månad kostar kortet 23 kronor om dagen (räknat på 30 dagar). Räknar man bara vardagar kostar det ca 34 kronor om dagen. För detta får man åka i hela Stockholms län, på bussar och tunnelbanor som oftast är i bra skick. Dessutom har vi, på de flesta ställen, bra turtäthet i Stockholm.

Eftersom jag har bott i Karlstad kan jag bara jämföra med det men det är betydligt billigare att åka kommunalt i Sthlm. I Karlstad kostar ett månadskort 620 kronor om man bara vill åka i Karlstads kommun (och det är en ganska liten kommun). Vill man ha ett kort som gäller i hela Värmlands län får man betala 830 kronor.

Ett motsvarande kort i Göteborg kostar 700 kr eller 980 kr beroende på i hur många kommuner kortet gäller.

Så kom inte här och säg att SL-kortet är dyrt!

Jag tror att problemet ligger i att kortet har varit löjligt billigt förut och nu när det börjar komma upp i normala priser så känns det dyrt.

Och till er som påstår att det är billigare att ta bilen: Räkna igen!

16 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan rekomendera plankning. Fast det fungerar ju bara på tuben, å inte överallt på den heller. Men annars funkar det bra.

Anonym sa...

Jag flyttar till Glasgow idag och där kostar det över 600 för att bara åka i två zoner i fyra veckor. Jag har bott i Stockholm hela livet. Men jag konstaterade snabbt att kollektivtrafiken är fortfarande ovanligt billig.

Mala sa...

Tja.. plankning är ju det billigaste alternativet, så länge man inte åker fast. Nu kostar det 1200 kronor om man åker dit.. Dessutom är det ju, som du säger, inte särskilt lätt att planka på bussen

Anonym sa...

Att gå är också ett tips. Det är iofs ganska långt till mycket var man än befinner sig. Men har man tid så kan man ju lika gärna gå istället för att gnälla.

Men när Erika, som är värmlänning, var å hälsade på mig i Stockholm i maj, sa hon att det är dyrare i Stockholm än i Värmland. Hon köpte ett tredagarskort för 180, och sa då att hon köper kort i Karlstad för att ta sig till andra kommuner för ungefär lika mycket, men att det då gäller i en månad...

Anonym sa...

Håller med. Stockholm får man fruktansvärt mycket kollektivtrafik för väldigt lite pengar. Jag tror gnället beror på att många aldrig varit utanför tullarna :-) Eller?

Anonym sa...

Fast Malin, du kan åka buss i Karlstad (bara inom stadstrafiken, men ändå) för 316 spänn om du är under 27, över 27 så får du betala 400 tror jag det är för en månads bussåkande (som dessutom nu gäller alla turer inkl nattrafik.) Och från och med måndag har vi bättre turtäthet i stan med. Så så illa är det faktiskt inte här på landet. ;)

Mala sa...

Vad det kostar beror ju förstås på hur gammal man är.. I karlstad är det ju billigare om man bara åker inom K-d men kan tänka mig att många pendlar från andra kommuner. Elle hur funkar det? Jag åkte ju bara inom K-d och använde dessutom respass.

Jag vet inte.. jag ville bara visa på att SL-kortet faktiskt inte är så dyrt som det verkar :)

Anonym sa...

Jo, jag förstår din poäng, och är förvånad själv faktiskt. Det enda man hör om kollektivtrafiken i sthlm är att den är dyr, vilket du ju nu visat att den inte är.
För visst här i stan får man bara åka inom stadsgränserna, ska du bara åka en zon utanför stan så kostar det betydligt mer, och ska du ha länskort om du t.ex. pendlar mellan kristinehamn och karlstad varje dag får du betala väldigt mycket mer än 316 spänn i månaden. Så du har helt klart rätt i din poäng!

Anonym sa...

Heeeeej! :-D Jag ska peta! Tihi! Jag meeeed. *buspus* ...fast jag förstår också din poäng. Men... i Göteborg kostar det vanligaste 30-dagarskortet, 400kr, 300kr för ungdom. Tillägg för nattrafik och om man åker utanför Göteborg. Men jag var bara tvuuuungen :-D Lite kul att du fått så många kommenterar på det här inlägget också. Nu ska jag sluta peta. Kram!

Anonym sa...

Guess who? It's meeee again :-D Eh jo, nu var det ju ett tag sen jag bodde i Sthlm också... men jag tror en del av det hela är baserat på trevligheten i enhetstaxan som gjorde det så mkt billigare. Och det är mänskligt att klaga. Även om saker och ting naturligt ändå alltid blir dyrare. Vi kan ju alltid klaga på vädret om vi inte kommer på nåt annat... för torrt, blött, varmt, kallt, blåsigt, slaskigt, osv.

Mala sa...

Annch.. Jag kollade på Västtrafiks sida och tog priserna därifrån.
Det är ju oftast inte ungdomarna som klagar på att det är dyrt eftersom de har rabatt..

Egentligen är det kanske dumt att jämföra städer med varandra eftersom de är olika stora och så..

Summa sumarum är det ju så att i Sthlm kostar det 690 kr att åka i ALLA kommuner och det är verkligen inte dyrt

Anonym sa...

Jag kollade också på Västtrafiks hemsida :) Skulle JAG köpa månadskort nu skulle det kosta mig 300kr och när jag fyller så blir det 400. Men för att jämföra med ett motsvarande kort blir det ju dyrare. Man kan ju jämföra till vansinne, och det är väl att det jämförs med vad det kostade förut som gör det som sagt.

Anonym sa...

Det som är dyrt i Stockholm är när man inte har månadskort. Som jag som bara kommer å hälsar på då å då så blir det dyrt. Då kostar en resa (med sms-biljett) ca 30 spänn. Det betyder att tur o retur blir 60. Å om man åker fyra gånger på en dag, som man mycket väl kan göra, så blir det 120 spänn. Det är väldigt väldigt väldigt dyrt.

Mala sa...

Det håller jag med om. Att åka enstaka resor är dyrt. Sms-biljetten är väl det dyraste alternativet?

Anonym sa...

Nej. Jag tror att det är ett av de billigaste. Eller?

Anonym sa...

Men vafan! Du hade ju rätt. Jag hade fått för mig att sms-biljetten var en av de billigaste. jag förstår inte riktigt varför det inte kan vara samma pris hur man än betalar...SL måste alltid göra allt så krångligt som möjligt.