2 augusti 2007

Bokfemman - Astrid Lindgren

Den här veckan är temat för Malins bokfemma Astrid Lindgren. Det är ett ganska tacksamt ämne eftersom de flesta har någon sorts relation till hennes böcker. Jag har funderat lite under ett par dagar och försökt bena ut vilka jag har läst och vilka jag har sett på film. Så här ser min bokfemma ut:

1. Pippi Långstrump - När jag var ca 5-6 år fick jag en stor gul bok om Pippi Långstrump i julklapp. Det är den enda julklappen jag minns från den julen (som vi firade hos mormor och morfar tror jag) så den måste ju ha varit väldigt speciell. Och vem gillar inte Pippi? :)

2. I skymningslandet - Jag hade en sagosamling när jag var liten, tror den hette Nils Karlsson Pyssling. Den var ljusblå med vita stjärnor och på framsidan var det en filur som stog på händer. I denna sagosamling fanns det en saga som hette I skymningslandet som jag läste om och om igen.

3. Allrakäraste Syster - Även denna är en saga ur sagosamlingen Nils Karlsson Pyssling. En fin saga om Barbro och hennes hemliga, påhittade tvillingsyster Ylva Li.

4. Barnen på Bråkmakargatan - Har alltid gillat Lotta och hennes upptåg. Barnen på Bråkmakargatan var mitt första möte med Lotta. Jag färglade dessutom bilderna i boken :)

5. Emil i Lönneberga - Det finns så många roliga sagor om Emil och hans hyss. Kan inte välja bara en bok så jag väljer alla :)

Självklart borde klassiker som Madicken, Ronja Rövardotter, Alla vi Barn i Bullerbyn, Vi på Saltkråkan och Bröderna Lejonhjärta finnas med men jag är osäker på om jag har läst dom eller om jag bara har sett dom på film/tv.

2 kommentarer:

*Malin* sa...

Jag har också lite problem med att skilja böckerna från filmerna. Efter att ha sett filmerna är det ju de ansiktena och miljöerna man har framför dig när man sen tänker på boken. Jag ska nog ta och läsa om några Lindgren-böcker nu i höst o fräscha upp minnet lite.

Maria sa...

Den stora gula Pippiboken har vi också hemma. Jag förknippar Pippi med just gult, säkert på grund av boken.