8 juli 2007

Underverk och Live Earth

Igår utsågs världens sju nya underverk. Jag har egentligen inga vidare kommentarer om det förutom att jag inte röstade som majoriteten. Det jag ville komma till är att jag har suttit nu på morgonen och funderat på vilka byggnader och monument som skulle kunna bli Sveriges sju underverk. Jag funderade på Visby ringmur, Globen, Högakustenbron och Läckö slott. Sen gick jag in på Aftonbladet och hittade denna omröstning. Är det min journalistådra som gjorde att jag spånade vidare på underverksnyheten eller var det alldeles uppenbart att någon tidning skulle göra en mer lokal grej av det här? Kanske en blandning av båda.

Igår hade jag tv:n på hela dagen för att titta (eller mest lyssna) på Live Earth. Betyget blir inte särskilt högt. Till att börja med var det ganska tråkiga artister (saknade giganterna U2, Coldplay och Robbie Williams som alltid brukar va med på liknande grejer). För det andra: Man kan tänka sig hur de tänkte. "Vi har en gala a la Live 8 med en massa stora artister och en jättesändning ut till all världens tv-tittare och så uppmanar vi alla att vara snälla mot vår planet". Och jag kan gå med på att tanken var god men kan någon tala om för mig hur miljövänligt det gentligen är att typ 2 miljarder människor har tv:n på i 22 timmar? Och hur miljövänliga var konsterterna egentligen? En massa energi lär ha gått åt till att sända det här spektaklet i tv. Min slutsats är att tanken var god men de får nog hitta på något annat nästa gång.

Dessutom: det enda jag egentligen var intresserad av att se var Madonna. Men eftersom jag inte visste när hon skulle uppträda och hon fortfarande inte hade varit i tv när klockan var 1 så gick jag och la mig och Live Earth tappade en av sina 2 miljarder tv-tittare. Hurra för Youtube!

Inga kommentarer: