25 juni 2008

Tusen Strålande Solar - Khaled Hosseini

Jag vet inte hur jag ska kunna beskriva den här boken med ord. Den är helt fantastisk.

Mariam är bara 15 år när hon gifts bort med den trettio år äldre Rashid. Efter 20 års äktenskap med misshandel gifter sig Rashid med 14-åriga Laila. Till en början är kvinnorna fiender men när våldet trappas upp, både i hemmet och ute på gatorna, kommer de varandra nära, de blir som systrar. Tillsammans uthärdar de en hemsk verklighet där vänskapen blir deras räddning.

En historia om vänskap, hat och kärlek men även en skildring av Afghanistans våldsamma historia.

Sommarens bästa pocketköp!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ska läsa den som ljudbok på semestern tänkte jag, den verkar jättebra

Anonym sa...

Nu måste jag nog också se till och få tag i den där. Alla verkar tycka den är fantastisk. :)

Anonym sa...

Visst är den helt fantastisk, jag hittade den i mammas bokhylla och sträckläste den. Skickade efter Flyga drake innan jag ens hade läst klart. Annorlunda bok där man fastnar för språket direkt.