24 februari 2008

Boktips

En halv gul sol - Chimamanda Ngozi Adichie
En mycket bra bok som utspelar sig i Nigeria på 60-talet.
Boken skildrar tvillingarna Olanna och Kainene och tjänstepojken Ugwus vardagsliv samt hur deras liv förändras när inbördeskriget bryter ut.

Läs mer om boken



Som vi älskade varandra - Anders Paulrud
En gripande historia om fem vänner som varje sommar träffas i det rosa sommarhuset utanför Karlskrona.
Nu är det Midsommar 2006 och deras liv har tagit olika vändningar. Vart har Karin tagit vägen och vad är det som plågar Mikael?

Läs mer om boken



I taket lyser stjärnorna - Johanna Thydell
Jenna, 13 år, lever ett ganska normalt tonårsliv. Hon hänger med kompisen Susanna, spanar på Sakke i nian och avskyr den populära tjejen Ullis. Men hemma hos Jenna finns hennes cancersjuka mamma. I en dikt skriver Jenna: Om du dör mamma, då tar jag livet av mig.

En otroligt gripande ungdomsbok som vann Augustpriset 2003. Jag läste den på en eftermiddag. Glöm inte näsduken!

Läs mer om boken

2 kommentarer:

Annchen sa...

Fast vad är en bra bok egentligen... Det som är bra för någon är det inte för någon annan. Man har ju så olika smak. Bara en tanke.

Mala sa...

ja.. fast det här är ju vad jag tycker. Jag är dålig på att recensera så jag skriver vad jag tycker istället :)