10 oktober 2007

Bokfemman - böcker jag vill läsa

Den här veckan är temat för Malins bokfemma böcker som du velat/tänkt läsa länge. Man ska även motivera varför man inte har läst dem. Dessvärre kommer det bli samma svar på alla fem böckerna: jag har helt enkelt inte kommit mig för. Det är ett tråkigt svar kanske, men det är sant.

Jag skulle kunna göra den här listan jääääättelång. Det finns så många böcker som jag skulle vilja läsa. Här har jag listat de böcker som är lite av en skamfläck att jag inte har läst.

So... here we go!

1. 1984 av George Orwell - En framtidsskildring skriven 1948 som jag har hört mycket om men aldrig läst.

2. Flickan som lekte med elden av Steig Larsson - jag har läst den första boken och har hela tiden tänkt läsa den andra delen men det har liksom inte blivit av. Ska läsa den. Lovar.

3. Serien om Arn av Jan Guillou - Jag vill jättegärna läsa dessa fyra böcker. Jag vet inte om de kan vara bra eller inte. Det känns som att de kan vara det. Jag har alltid haft svårt för Guillou men är beredd att ge honom en chans. Bara jag slipper Hamilton...

4. Hemsöborna av August Strindberg - Boken med den kända inledningen måste man ju nästan läsa. Om inte annat så måste jag läsa den för att jag nästan inte har läst någon klassiker alls, och nånstans måste man ju börja.

5. Stadsserien av Per Anders Fogelström - Jag har läst den första boken i Stadsserien, Mina drömmars stad, men det var länge sen och jag minns den inte riktigt. Någon gång ska jag läsa hela serien om Stockholms arbetare på Södermalm.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Som Stockholmare måste man läsa P-A Fogelström, helt underbara böcker

Anonym sa...

Som norrlänning läser man Steig Larsson? Kanske inte, men jag ahr läst alla tre, och det blir bara bättre och bättre. Flickan som läste med elden är mycket bättre än första (tänkte verka begåvad och skriva vad den första heter, men efter att ha haft en väldigt hård dag som har hållit på i tolv timmar, så fungerar inte min hjärna). Vad heter den då?

Måste bara säga att våran musikvideo kommer at bli jävligt bra!

Anonym sa...

Jag brukar stava rätt, och oftast kommer jag ihåg alla ord...

Anonym sa...

Haha, Anna lilla, det är inte så lätt... :p

Mina drömmars stad har jag läst, minns inte om jag läst de andra i serien också kanske. Men den/de var nog bra iaf. Jag har precis köpt lite nya böcker på jobbet idag. Annars läser jag Signal - Stephen King just nu, blev så lockad av den att jag köpte för 109kr för storpocket (4 för 3 iofs) och jag gillar den hittills iaf. Ja, ok, jag är också trött, tänkte skriva nåt mer men vet inte vad längre så vi skiter i det.

Anonym sa...

Den första i Fogelströms serie gillade jag verkligen! Vi var tvungna att läsa den i högstadiet. Men när jag började på tvåan var den så tråkig att jag la av. men då hade jag heller inte tvånget på mig att läsa den, kanske blev den bättre efter den sega början.

Jag vill oxå läsa 1984! Själv grejen att det årtal då jag är född ska vara en framtidsskildring gör det ju hur intressant som helst! =) Har du läst hans "Animal Farm"? Oxå en bok jag fick läsa på högstadiet och den var jättebra, tyckte jag då iaf!