12 juni 2007

Veckans bokfemma

Eftersom jag är ett fan av skojiga saker att stoppa i bloggen tänker jag nu hoppa på Malins bokfemma. Malin (inte jag alltså) väljer ut ett tema och man ska välja fem böcker man gillar och som passar med temat.

Denna vecka är temat deckare. Jag har valt att lista fem deckarförfattare som jag gillar

1. Henning Mankell - Vid ca 15-års ålder läste jag min första Kurt Wallander-bok. Det var mitt första möte med en "riktig" deckare. Tidigare hade jag bara läst Kitty. Mankell lyckades fånga mig och sen dess har det blivit många deckare.

2. Karin Fossum - Norsk författare som skriver kriminalromaner som är svåra att lägga ifrån sig

3. Björn Hellberg - Har läst ett par av På Spåret-domarens kriminalromaner och de var riktigt bra! Ska garanterat läsa fler. Trevlig är han också :)

4. Camilla Läckberg - Otroligt bra böcker som alla utspelar sig i Fjällbacka. Även Camillas böcker är svåra att lägga ifrån sig. Väntar just nu på att Tyskungen ska komma ut på pocket.

5. Stieg Larsson - Faktum är att jag inte har läst hans böcker men sommarn är vigd åt de tre deckare som han hann ge ut innan sin bortgång. Eftersom jag är säker på att böckerna är bra så får han stå med på min lista.

3 kommentarer:

*Malin* sa...

Det är så många som rekommenderar Läckberg och Larsson så jag ska ge mig på att läsa dem i sommar. Tack för tipsen!

Anonym sa...

Lyllo dig som inte har läst Stieg Larssons böcker. Dom är jättebra!

Myrkott sa...

Jag ska också ta åt mig av de här tipsen! Hörde Hellberg på radio och han pratade så fint om sin karaktär så honom måste jag läsa :)